1 maand in Kenia met Doingoood - Wouter Grauss

ebola

Tijdens mijn maand in Kenia beleef ik zoveel dingen die niet direct met mijn werk hier te maken hebben. Zaken die mijn verblijf nog specialer maken.
Vandaag was het personeel van de kliniek welkom om een voorlichting over het zg. Ebola Viruse Disease bij te wonen. Samen met enkele collega's ben ik daar naar toe geweest.

Ruim 98% van Afrika is Ebola-vrij. Door veel niet Afrikanen wordt echter het hele continent vermeden. Kenia is binnen het vliegverkeer een knooppunt binnen Afrika.Daarom zijn ze hier begonnen met de nodige maatregelen. Vanaf heden wordt iedereen die vanaf een ander land Kenia binnenkomt per vliegtuig met een speciale scanner gescanned. Zolang iemand echter geen symptonen toont zoals koorts is hij/zij niet besmettelijk en kan door de scanner niet gedetecteerd worden.
Daarom worden nu veel mensen getrained om met eventuele besmetting om te gaan. Tijdens deze les met materiaal van het WHO krijgen we o.a. foto's van allerlei besmettingen te zien. Er wordt een hoop nuttige informatie gegeven, het lijkt alsof er geen detail wordt overgeslagen. Een groot gedeelte is echt bestemd voor medisch geschoold personeel.
Bij een proefpersoon uit de zaal wordt getoond hoe een beschermend pak wordt aangedaan (zie foto op de fotopagina) In14 stappen wordt vervolgens getoond hoe het pak in de juiste volgorde wordt uitgetrokken. Zo'n 6 van deze stappen betreft het ontsmetten van de handen. Het blijkt dat eigenlijk maar weinig mensen weten hoe je je handen echt goed wast/ontsmet zonder een plek over te slaan.

Erg informatief. Hopenlijk hoef ik de kennis die ik nu heb nooit in praktijk te gebruiken.

Reacties

Reacties

Anneke@ Doingoood

Hoi Wouter,
Bevalt het Keniase leven je nog steeds? Pole pole ... heerlijk he? Doe Leah maar de groeten van mij en kwa heri :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood