1 maand in Kenia met Doingoood - Wouter Grauss

epiloog

Een onvergetelijke periode zo omschrijft iedereen die vrijwilligerswerk in het buitenland doet. En dat is het ook. Een andere cultuur, iets kunnen betekenen voor je medemens. Er zijn veel redenen te noemen.

In mijn geval verbleef ik in een gastgezin. Als je de sfeer van het land meer wil proeven is zo’n verblijf zeker aan te raden.

Blijkbaar is in Nederland vrijwilligerswerk negatief in het nieuws geweest. Daarbovenop heeft Afrika momenteel te maken met een Ebola-stigma terwijl 98% van het continent veilig is. En als dat al niet genoeg is is er in sommige landen, zoals Kenia een gevaar voor terroristische aanslagen in bepaalde gebieden. Erg jammer allemaal. Hier lijden projecten zoals APDK waar ik nu geweest ben erg onder. Normaal zijn hier 3 a 4 vrijwilligers aanwezig, ik was nu de enige een ook nog eens de laatste. Op termijn zal opnieuw bekeken worden of hier weer vrijwilligers naar toe gaan.

In feite is het risico dat je iets overkomt wat hoger dan bijvoorbeeld in Nederland. Maar veiligheid ligt voor een deel bij jezelf. Een belangrijke regel is om na zonsondergang niet de straat op te gaan. Dus je gaat bijvoorbeeld niet het nachtleven in.

Als je belangstelling voor vrijwilligerswerk hebt kan je vrijblijvend naar een voorlichtingsdag toe die overal in land worden georganiseerd. Kies een goede betrouwbare organisatie uit door veel te lezen op internet. Een leeftijdsgrens is er niet. Gepensioneerde mensen of soms zelfs gezinnen kunnen ook deelnemen. Doingoood begeleid de vrijwilligers het hele traject en zijn telefonisch in de omgeving zelf ook bereikbaar. Als je hun veiligheidsregels in acht neemt kan je weinig gebeuren.

Ik heb het geluk gehad om alleen positieve dingen mee te maken, vaak maak je echter als vrijwilliger ook minder leuke dingen mee. Daarnaast heb ik dingen beleefd, gezien en gedaan die niet alledaags zijn.

Dit was mijn laatste blog. De kliniek heeft mij gevraagd om mini-documentaires te maken met mijn videocamera Daarnaast heb ik het nodige voor mijzelf gefilmd. De montage zal minimaal 1-2 maanden kosten. Een gedeelte van het materiaal zal ik op youtube plaatsen. De links zal ik op de video-pagina van deze site plaatsen en op facebook.

Ik ben dankbaar voor deze kans die ik heb gehad.

“I went poor to Africa but returned as a rich man”

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood