1 maand in Kenia met Doingoood - Wouter Grauss

zondag

Deze dag begint met regen en het zal ook bijna de hele dag door regenen. Morgen is de stranddag, als het dan maar droog is. Regen in de tropen betekent meestal geen klein buitje. Het zijn flinke hoeveelheden die naar beneden komen.

De kinderen van de kliniek zijn bijna allemaal Christelijk maar kunnen op zondag niet naar de kerk.

Daarom houden ze iedere zondag zelf een dienst in de kliniek. Ik besluit vanochtend me bij hun aan te sluiten. Ondanks de kleine afstand van mijn gastgezin naar het gebouw moet ik toch een paraplu gebruiken. De predikant blijkt door de regen nog niet aanwezig. De aanwezige tuinman valt daarom in. Als op een gegeven moment de zang wordt ingezet loopt de tuinman weer weg om af en toe weer terug te keren. De kinderen kunnen zich prima redden, dat weet hij. Een lied kan makkelijk 20 minuten of meer duren. De christelijke nummers worden op echt Afrikaanse wijze gezongen zoals de meeste kinderen van hun stam gewend zijn. Dit alles onder begeleiding van een trommel en veel ritmisch handengeklap. De kinderen storten zich hier helemaal in. Een kleine jongen die meestal zacht praat heeft meestal de leiding bij het zingen en komt boven de ca. andere 40 kinderen met luide stem uit.

Als tussen de buien door de predikant eindelijk arriveert neemt hij de leiding over.

Deze dienst is ook al zo bijzonder, net als alles hier in de kliniek.

Doingoood